Den indiske mystik
Tim Pallis
Det old indiske skrift Rigveda, som omfatter over 10 tusind vers i et indoeurop¾isk sprog mundtlig nedarvet mellem 1700-1100 tallet f.v.t. indeholder grundlaget for alle de indiske religioner. Heri findes mange hymner om indtagelse af en psykedelisk drik (soma, haoma) som g¿r en "ud¿delig". Der er mange vers i Rigveda, som handler om at se et stort lys. Guden Indra er lysets gud og hymnerne er til ham.
Jeg er gŒet videre end himmel og jord og er i mit es.
Jeg har drukket soma.
Jeg vil l¿fte jorden op og placere den her eller der,
Jeg har drukket soma.
Det er efterhŒnden ogsŒ blevet god tone i forskningen, at de gr¾ske mysteriereligioners skoler, som f.eks. De eleusinske mysterier, mŒ have brugt en psykedelisk drik i deres indvielses ceremonier. Det store sp¿rgsmŒl er stadig, hvad det var for et planteudtr¾k man brugte. Den gr¾ske kultur var en udvikling af den myken¾iske kultur. Myken¾ betyder ÓsvampebyÓ.
Nu skal man selvf¿lgelige v¾re forsigtig med den slags antydede fortolkninger, men interessant er det. Det psykedeliske stof, som kan formidle en vision af det Óstore klare lysÓ, men ogsŒ en meget organisk fordybelse, er og bliver psilosybe semilanceata, som findes i nogle svampe, der gror overalt i verden pŒ gr¾ssende dyrs ekskrementer.
Dionysos kulterne foregik om efterŒret og det er svampenes tid. Det er ogsŒ kendt at pr¾stinden i Delphis Orakel brugte et canabissativa udtr¾k fra hampeplanten for at modtage en s¾rlig indsigt.
De mange meget forskellige religi¿se traditioner i Indien omtales af religionshistorikerne som hinduismen. Det er meget misvisende. Indien er et stort multireligi¿st kontinent med en historie, som gŒr tilbage til induskulturen som florerede fra 3300-1700 f.v.t. Der er mange folkeslag og invandrer og mange former for religioner og spiritualitet. Buddhismen havde bl.a. sin vugge der ca. 500 Œr f.v.t.
Jeg bryder mig ikke om at kalde Indiens mangfoldige religi¿se traditioner for hinduisme. Hvis der er en f¾lles betegnelse for de indiske religioner, mŒ det v¾re sanatana dharma. Sanatana betyder evig, det er det, der hverken har en begyndelse eller afslutning. Ordet dharma kommer af dhri, som betyder at holde sammen pŒ noget eller at underst¿tte eller b¾re noget f.eks. p¾lene i et hus. Sanatana dharma er derfor det, som i al evighed b¾rer alt, hvad der er. Hvad er det?
I virkeligheden er ordet hindu en persisk og gr¾sk betegnelse for Indien fra det f¿rste Œrtusinde f.v.t. Ordet hindu henviser til bŒde en geografisk, etnisk og kulturel identitet for mennesker, som bebor det indiske landomrŒde omkring og ¿st for Indus floden. Fra det 16. Œrh. blev det en betegnelse for indere, som hverken er tyrkere eller muslimer.
PŒ sanskrit bliver hindu til sindhu. Indus floden blev kaldt Sinda af assyrene, gr¾kerne sagde Indos og romerne Indus. SŒ hvorfor skulle de mange folkeslag og stammers religioner egentlig kaldes hinduisme.
Indernes spiritualitet er mangfoldig og forskelligartet, for vi har at g¿re med en kulturudvikling, der str¾kker sig over 5000 Œr. Omkring 2000-1500 f.v.t. vandrer et indoeurop¾isk folk kaldet arierne ind i Indus omrŒdet og de borttvinger den derboende befolkning.
Migranternes mundtlige spiritualitet er de fire Vedaer. Disse vediske hymner og offerritualer er udgangspunktet for alle de religioner, som senere uddifferentierede sig i Indien.
Det n¾ste f¾llestr¾k for de indiske religioner er Upanishaderne, hvor de ¾ldste ogsŒ er mundtlige overleveringer. Det er ofte dialoger mellem en fader og s¿n, guru og elev eller guddom og menneske. Man regner med at de ¾ldste Upanishader stammer fra 800-tallet f.v.t. Der skrives stadig nye Upanishader i Indien i dag.
Det meste af den religi¿se litteratur i Indien er nedskrevet pŒ sanskrit. Sanskrit har stort set samme rolle, som latin havde i Vesteuropa op til d. 20. Œrhundrede. I begge tilf¾lde kan man for sŒ vidt godt tale om "d¿de sprog" i og med, at ingen naturligt taler disse sprog som modersmŒl l¾ngere.
Det skrevne klassiske sanskrit opstŒr et eller andet sted mellem 500-300-tallet f.v.t. Det siges at skrifttegnene er inspireret af hebraisk. Den tidligste litteratur er brahmanlitteraturen bl.a. Upanishaderne.
Det folkelige sprog er pŒ den tid en middelindisk dialekt kaldet prākrit. De tidlige buddhisters skriftsprog pāli er ogsŒ et middelindisk sprog, og middelindisk udvikler sig gennem tiden til de over hundrede nyindiske dialekter sŒsom hindi, bengali og gujarati.
Fra 500-tallet og fremefter opstŒr en mangfoldighed af indiske religioner: F¿rst buddhisme, jainisme, samkya og yoga. Dern¾st kommer Bhagawad Gita og sŒ opstŒr alle de andre frelsereligioner, som er forskellige former for vedanta, som betyder vedaernes afslutning. Det er traditioner som f.eks. advaita vedanta (ikke-dualisme), vishishtadvaita (helhedens ikke-dualisme), dvaita-vedanta (dualisme) og dvaitadvaita (dualisme med ikke-dualisme).
Dern¾st f¿lger forskellige traditioner, der opstŒr omkring enkelte udtryk for det guddommelige som f.eks. shaivismen, vaishnavismen og shaktismen (tantra). Der opstŒr forskellige former for yoga-praksis for at opnŒ moksha, dvs. en s¾rlig befrielse i dette liv (jivanmukti) eller en befrielse hinsides dette liv (videhamukti).
Sikhismen er en monoteistisk religion, hvor Gud (Vāhigurū) er forml¿s, tidl¿s og usynlig. I denne religion har man sat begyndelsen af den f¿rste udgivelse af sikh skrifterne til tallet "1", for at fremh¾ve, at Gud er Žn og universel - dvs. at Gud er allestedsn¾rv¾rende og uendelig nuv¾r.
Indisk religionsfilosofi er en fantastisk berigelse at s¾tte sig ind i. Det er et enormt omrŒde at soterologiske tekster, metafysik, og dialoger mellem oplyste mestre og deres elever. Disse filosofier er mindst lige sŒ indsigtsfulde og dybe som den klassiske vesterlandske skolastik og Vestens mystiske traditioner.
Selv om de forskellige traditioner har deres egne formuleringer og deler sig op i stort set dualistiske og ikke-dualistiske traditioner, sŒ deler alle de indiske spirituelle traditioner en r¾kke begreber, som har sanskrit r¿dder f.eks. dharma, karma, moksha, samsara, nirvana, jnana og bhakti.
Det helt specielle ved indisk spiritualitet er vigtigheden af at m¿de den oplyste mester og stŒ i l¾re hos ham, indtil man selv nŒr til en afklaring i sin spirituelle s¿gen. Det er vanskeligt at finde den rigtige mester, og der er mange sŒkaldte mestre, som ikke kan leve op til den ultimative erkendelse.
Den klassiske advaita (ikke to) mester Adi Shankara (tidlig 700-tal) sagde:
Den dumme ser pŒ sin krop og siger: ÓDet er migÓ
Den l¾rde t¾nker: ÓDet er mit personlige jegÓ
Den vise, som kender sin sande identitet, siger: ÓJeg er det evigeÓ
Han er et individ, men uden adskilthed.
Den, som har Ósj¾lensÓ vision,
har opl¿st ÓjegetÓ i den rene bevidsthed.
De tre indiske ÓguderÓ eller aktiviteter i tilv¾relsen som betegner skabelse, bevarelse og ¿del¾ggelse er Brahma, Vishnu og Shiva. Vishnu har en s¾rlig rolle, idet det fort¾lles, at denne guddom fra tid til anden forvandler sig til et menneske for at kunne v¾kke en l¾ngsel efter sandheden hos et menneske.
Dette s¾rlige menneske er en inkarnation af Vishnu og kaldes Avatar. En Avatar er et menneske, hvis opgave er at l¾re andre mennesker om den spirituelle visdom, som de allerede er i besiddelse af, men som de fleste ikke kender. I Bhagavad Gita er l¾remesteren Krishna, som er en Vishnu inkarnation. I kristendommen er Jesus en inkarnation af Gud.
Det er forstŒeligt, at j¿derne opfattede det som basfemi, at Jesus identificerede sig med alle tings ophav. Selv i dag er det stadig forkert at udtrykke sig pŒ den mŒde i den jud¾isk-kristne-islamiske verden.
I Indien er det derimod en lidt anden sag, fordi man slet ikke opfatter en sŒdan udtryksmŒde som blasfemi eller som et udtryk for storhedsvanvid, men snarere som et udtryk for ydmyghed.
If¿lge indisk religi¿sitet er det ikke et udtryk for ego teisme eller forgudelse af jeget eller selvforgudelse at sige: ÓJeg er, at jeg erÓ. Det er derimod den bedste mŒde, hvorpŒ man kan formulere, hvad der er alle tings egentlige natur, at Gud er den eneste eksistens, og at ens egen virkelige identitet er Guds egentlige v¾sen.
Den indiske advaita vedanta mester Sri Ramana Maharshi (1879-1950) har sagt: ÓDet eneste varige er virkeligheden, og det er selvet (atman). Du siger ÒJeg er", "Jeg gŒr", "Jeg taler", "Jeg arbejder" osv. S¾t bindestreg mellem jeg og er, sŒ fŒr du jeg-er. Det er den blivende og fundamentale virkelighed. Denne sandhed l¾rte Gud Moses: Jeg er, at jeg-er, V¾r stille og vid at Jeg er Gud, altsŒ jeg-er er Gud.Ó (Talks with Sri Ramana Maharshi no. 503).
JEG ER er sŒledes br¿det, som stiller sulten, JEG ER er lyset, som fjerner den Œndelige uvidenhed, JEG ER er d¿ren, som man skal igennem, hvis man vil v¾re Žt med faderen, JEG ER er genopstandelsen og det evige liv.
Ramana Maharshi, som uden tvivl var den st¿rste indiske mystiker i forrige Œrhundrede, siger et andet sted f¿lgende om Guds navngivelse af sig selv til Moses:
ÓSindets v¾sen er ikke andet end opm¾rksomhed eller bevidsthed. NŒr egoet imidlertid behersker det, fungerer det som evnen til at t¾nke, r¾sonnere og opfatte. I den universelle bevidsthed, som ikke er begr¾nset af egoet, er der intet, som er adskilt fra den, og den er derfor ene og alene opm¾rksom. Dette er meningen med bibelens "Jeg er at Jeg er" (Talks with Sri Ramana Maharshi no. 188).
JEG ER er imidlertid ikke kun Guds virkelige navn, men ogsŒ ethvert menneskes virkelige identitet. NŒr man erkender sin virkelige identitet JEG ER, oplever man dette som den rene bevidsthed eller som sindets forml¿se v¾sen, som aldrig kan adskilles fra bevidsthedsindholdet. Det er derfor vigtigt at erkende, at JEG ER ogsŒ er denne verdens egentlige natur eller virkelighedens evige nuv¾r.
I Brihadaranyaka Upanishad, 4. Brahmana, vers 1 fort¾lles hvorledes selvet eller atman ved universets begyndelse blev bevidst om sig selv som JEG:
ÓDenne verden var i begyndelsen ikke andet end selvet (atman) eller den rene bevidsthedÓ (purusha). ÓDa han sŒ sig omkring, sŒ han ikke andet end sig selv. SŒ sagde han: JEG ERÓ.
Deraf opstod ben¾vnelsen Jeg (aham). JEG ER er derfor ogsŒ indernes f¿rste navn pŒ Gud, ligesom det er j¿dernes navn pŒ Gud. Den ene, ubetingede og udelelige helhed, som er Brahman, bliver bevidst om sig selv som JEG ER.
Dette er altsŒ det oprindelige navn i alle religioner. Det f¿rste bogstav i sanskrit alfabetet er A og det sidste er HA. AHA indbefatter sŒledes alt lige fra begyndelsen til enden. Det er virkelighedens evige situationstotalitet i dette ¿jeblik.
I advaita vedanta mystikken findes et udsagn, som er faldet mange for brystet, det er aham Brahmasmi! Denne korte s¾tning betyder Ójeg er BrahmanÓ, og det er mŒske ikke sŒ underligt, at j¿der, kristne og muslimer har haft sv¾rt ved at guttere dette udsagn. Det lyder jo un¾gteligt som megalomani for ikke at sige patologi.
Men der er en anden mening forbundet med at sige aham Brahmasmi! som fjerner den indbildske tone, vi kan l¾gge i det. Aham betyder jeg, Brahman er det ubegr¾nsede, og as betyder at v¾re, altsŒ: ÓJeg er det ubegr¾nsede!Ó Desuden betyder asmi ogsŒ den rene bevidsthed om v¾ren.
Det drejer sig altsŒ om at blive bevidst om at v¾re til og v¾re den universelle bevidsthed, som indeholder alt. Man opdager lidt efter lidt i sin meditation, at bevidstheden om at eksistere f¿rst er som krop og sind, siden som Œndedr¾t og Œnd for til sidst at v¾re et bevidsthedsrum.
Hvis man fejlagtigt identificerer denne universelle bevidsthed med krop, sanser og sind, forvandles JEG ER til et egotrip - jeg er det eller det, eller jeg er sŒdan eller sŒdan. Dette bliver i alle indiske religioner betragtet som uvidenhed, en illusion, maya, og det er starten pŒ vore vildfarelser.
PŒ denne mŒde opstŒr nemlig den individuelle person jiva ved at tanken opfatter JEG ER bevidstheden som dette eller hint. Derfor kommer mennesket til at opfatte sig selv som en individuel person, et jeg eller ego, der skaber og handler.
Hvis man derimod siger aham Brahmasmi! betyder det, at man ikke l¾ngere betragter sig selv som en bestemt person, der er sŒdan eller sŒdan, og som g¿r det eller det. I stedet for opfatter man nu sig selv som atman eller den ubegr¾nsede tilv¾relse, der er til, f¿r der var nogen, som kaldte Žn Peter eller Anna.
Det er i denne forstand, vi mŒ forstŒ det vigtige eksistentielle sp¿rgsmŒl fra zen buddhismens terminologi: ÓHvad er din oprindelige natur, f¿r du blev f¿dt?Ó eller Jesus selverkendelse: ÓF¿r Abraham blev f¿dt, Jeg er!Ó Det er den samme universelle bevidsthed, som inderne kalder sat-chit-ananda, der betyder Óv¾ren-bevidsthed-frydÓ som karakteriserer Brahman (det ubegr¾nsede) v¾sen.
Det indiske gudsbegreb hedder Brahman og menneskets sande selv hedder atman. Det er ikke et ego og heller ikke et psykologisk selv eller sj¾len, som vi kender den i kristen forstand. Det er snarere menneskets bevidsthed.
NŒr den indiske mystik nu siger, at Atman er Brahman betyder det, at der tales om menneskets egentlige natur eller den universelle bevidsthed, hvor den rene bevidsthed og bevidsthedens indhold ikke kan adskilles. De er advaita, som betyder ikke to.
Erkendelsen af denne sandhed er skjult af maya, som er illusionen om alle tings adskilthed, der skjuler den egentlige virkeligheds enhed. Maya skaber sŒledes en tvedelt verden af subjekt og objekt, indre og ydre og mentale tilstande overfor en broget f¾nomenverden.
Den dualistiske verden er en praktisk og nyttig verden, som vi bruger og lever, elsker og hader hver dag, men det er ikke vor sande natur, som befrier os (moksha) fra livets mods¾tninger.
Den oplyste mystiker, som jeg hellere vil kalde den spirituelle ateist, erfarer, at hans egentlige natur er den rene bevidsthed, som i dette evige nu bevidner sit bevidsthedsindhold, hvad enten det er egne mentale tilstande eller det udstrakte bevidsthdsrums indhold.
Indien har et utal af forskellige praktiske veje og metoder, som kan hj¾lpe et menneske til at erkende sin egentlige natur og dermed finde sin sande identitet. De er meget forskellige og ikke lige gode alle sammen. Man mŒ v¾re meget kritisk i sit valg af mester og hans vejledning i praksis.
Der er mange forskellige former for yoga, som betyder forening, og lige sŒ mange forskellige meditationsmetoder, der bruges til at samle og koncentrere bevidstheden om Œndedr¾ttet og kroppens fysiske fornemmelser.
Kroppen betragtes i Indien som sj¾lens tempel. I Vesten bruges yoga og meditation som fysisk og mental terapi, men i ¯sten handler det mere om en erkendelse af noget universelt.
Der er to veje, som tiltaler to helt forskellige temperamenter. Den ene er den intellektuelle og udforskende personlighed, og den anden er den hengivende og selvopofrende personlighed. De kaldes henholdsvis Jnana og Bhakti.
Disse to veje f¿rer faktisk til samme sandhed, og nŒr man pŒ sin vej v¾lger den ene af dem, opdager man senere, at de to falder sammen pŒ et tidspunkt efter mange Œrs tr¾ning. Dette er yderst interessant, fordi jnana praksis er ikke-dualistisk, mens bhakti er dualistisk.
Det minder om to meget forskellige spirituelle veje i japansk buddhisme, den ene zen den anden shin. Der er mange zen mestre, som begynder at studere shin buddhisme, nŒr de bliver gamle. De sidder med deres fine afklaring og gl¾der sig over, at adskilthed og enhed i virkeligheden er en helhed. Ikke-dualisme oph¾ver ikke dualismen, men inddrager den, ellers ville man jo skabe en ny skelnen mellem ikke-dualisme og dualisme.
For at forklare dette pŒ anden mŒde kaldes zenÕs vej for jiriki, hvilket betyder Óved egen hj¾lpÓ, mens shinÕs vej kaldes tariki, hvilket betyder Óved en ydre hj¾lpÓ. Det f¿rste vil sige, at praktiserer pŒ en sŒdan mŒde, at man selv bestr¾ber sig pŒ at opnŒ den store erkendelse. Det andet vil sige, at man overlader det til Amida BuddhaÕs nŒde, at modtage den store erkendelse.
Den der praktiserer zen vil en sk¿nne dag opdage, at hans bestr¾belse er umulig, at han ikke selv kan komme frem til nogen erkendelse. For det f¿rste mŒ selvv¾ren opgives et sted pŒ vejen, og hele ens objektivering af at opnŒ en erkendelse er ligeledes en hindring pŒ vejen. Derfor hedder det, at der, hvor jiriki oph¿rer, begynder tariki. NŒr man har opgivet sin selviske s¿gen, kommer der er afklaring til en – det er en opvŒgnen.
At f¿lge bhakti yogaens vej vil derfor sige at miste den adskilte selvv¾ren i hengivenhed til ens Gud. Jnana yogaens vej er at kunne se adskilthedens illusion og opdage alle tings enhed ved ikke at skelne mellem bevidsthed og bevidsthedsindhold. Praksis er en meditation pŒ Œndedr¾ttet og sp¿rgsmŒlet: ÓHvad er jeg?Ó
Den indiske mester Adi Shankara, som levede i begyndelsen af 700-tallet blev kun 32 Œr. Han skrev et v¾rk ved navn Atma Bodhi, som betyder ÓKend dit SelvÓ eller ÓVŒgn op til dit sande SelvÓ. Man skal ikke lade sig forvirre af brugen at ordet ÓselvÓ (atma) for meningen er ens sande identitet, som man ikke kender. Shankara er grundl¾gger af advaita vedanta traditionen og skriver:
ÓMin bevidsthed faldt som et hagl ned i Brahman havets vide udstr¾kning. Da jeg ber¿rte en drŒbe af det, smeltede jeg v¾k og blev Žt med Brahman. Dette er virkelig vidunderligt! Her er BrahmanÕs ocean, fuld af endel¿s gl¾de. Hvorledes skal jeg modtage eller afvise noget som helst? Er der noget adskilt eller forskelligt fra Brahman? Nu ved jeg endelig og klart, at jeg er atman, hvis natur er evig gl¾de. Jeg hverken ser, h¿rer eller kender noget, der er adskilt fra mig.Ó
Et mantra er et spirituelt ord, lyd eller udtryk. Bhaktier messer mantra som en del af deres praksis i hengivenhed til hj¾lpen fra Brahman. Jhanier bruger dem som meditations objekter i deres praksis for at realisere deres egentlige natur. Ved at gentage en mantra igen og igen bliver det rastl¿se og distraherede sind stille og fokuseret pŒ Œndedr¾ttet. Dette er foruds¾tningen for at opnŒ en klar og altomfattende bevidsthed.
Den klassiske indiske mantra er Brahmans navn OM som udtales A-U-M. Rig Veda siger: ÓI begyndelsen var Gud, hos hvem Ordet var, og Ordet var i sandhed den h¿jeste Gud.Ó Er det dette A-U-M, som vi kan genkende i kristendommens Logos?
Logos (ordet) kan muligvis spores fra Indien til den hellenistiske verdens gr¾ske mysteriereligioner, hvor vi kender det fra indledningen til Johannes Evangeliet: ÓI begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud.Ó
I Indien er mesteren guruen, som betyder den, der leder en fra m¿rke til lys, fra uvidenhed til viden eller fra ubevidsthed til bevidsthed. De oplyste mestre er levendeg¿relser af sandheden, og de har evnen til at f¿re den s¿gende gennem hans vildfarelser til den erkendelse, de selv har. De kan ikke bel¾re eleven, abyasi, om denne sandhed, men de kan hj¾lpe ham med at fjerne stenene pŒ vejen og give ham en praksis. Eleven mŒ selv tr¾ne sig frem til mŒlet, som en sportsmand.
Det er bestemt ikke alle guruer, som er en virkelig mester, men de findes, sk¿nt der ikke er mange af dem. Den virkelige guru har transcenderet den personlige selvv¾ren, som adskiller ham fra verden, og han er derfor Žt med virkeligheden i det evige nuv¾r, som et stort rundt spejl. Derfor kan den s¿gende eller hengivne eller sp¿rgende i hans n¾rhed undertiden ogsŒ finde sin egentlige natur.
Da den virkelige mester ikke har noget ego eller personlig selvv¾ren, kan han virke, som om han ikke er noget, som om han ikke er tilstede, fordi han er det sande menneske uden tilstand eller status. Hans personlige identitet er v¾k, fordi han har fundet sin virkelige universelle identitet. I Bhagavad Gita hedder det: ÓNŒr du ser evigheden i de forg¾ngelige ting og uendeligheden i de endelige ting, sŒ er det den rene erkendelse.Ó
Mystik eller spirituel ateisme er en antitese af dogmatisk religion. Religion binder mennesket til en tro og skaber derved en fast og statisk religi¿s forklaring, som alle kan tilslutte sig. Mystikeren har forstŒet, at hvis man pŒ den mŒde indesp¾rrer sandheden, dr¾ber man den. Sk¿nt den spirituelle ateisme er en umistelig visdom, sŒ mŒ hver mystiker komme frem til sin egen unikke erkendelse.
Advaita vedanta er nok den klarest formulerede indiske ikke-dualisme. Det er den tradition som bedst kan sammenlignes med andre spirituelle traditioner i verdensreligionerne. Dens udsagn kan virke overraskende, men ved et dybere kendskab til dem, viser den sig som en afmystificering af tilsyneladende paradoksale udsagn. Der er bestemt ikke tale om noget overjordisk, men om en ganske naturlig og umiddelbar bevidsthed, som alle kan erfare lige her og nu.
Advaita mesteren Sri Nisargadatta Maharaj (1897-1981), som var en fattig, cigaretrygende, illitter¾r guru i Bombays slumkvarter sagde: ÓDen s¿gende s¿ger efter sig selv. Opgiv alle sp¿rgsmŒl undtagen Žt: ÓHvad er jeg?Ó. NŒr alt kommer til alt, er det eneste, du kan v¾re sikker pŒ, at du er. Dette Ójeg erÓ er sikkert. ÓJeg er detÓ er ikke sŒ sikkert.Ó
Denne fornemmelse af JEG er altid med os. Det er fornemmelsen af at v¾re. Vort sind og vor krop ¾ndrer sig med tiden, men jeg identiteten er altid den samme.
Sandheden er ikke teori, ikke et spekulativt system eller en filosofi, men bevidsthedens korrespondance med virkeligheden. Sandheden er menneskets erkendelse af sin egentlige natur. Vi kan sige meget om kroppens fysik, det psykosomatiske og vore mentale tilstande, men vi kan ikke sige noget om fornemmelsen af ÓjegÓ, fordi den ikke har nogen kvalitet. Den er blot ÓrenÓ bevidsthed. Inderne kalder den atman og atman er Brahman, fordi bevidstheden ikke er adskilt fra bevidsthedsindholdet.
Med denne erkendelse oph¿rer den fra alt andet adskilte ÓpersonÓ at eksistere. Der er kun en altomfattende enhed. Mennesket lider af illusionen om at have en personlig identitet, og det er faktisk Œrsagen til de fleste af menneskets problemer. Tanker opstŒr, men der er ingen Ót¾nkerÓ. Derfor kan vi ikke selv bevirke opvŒgningen af vor egentlige natur.
Alt hvad ÓpersonenÓ g¿r som spirituel praksis for at blive ÓoplystÓ g¿der i stedet illusionen om at v¾re en ÓpersonÓ. Den spirituelle opvŒgnen, som af mange er blevet kaldt ÓoplysningÓ, er derfor en upersonlig h¾ndelse – der findes ingen ÓoplystÓ personlighed.